- Cultural - nr. 147 / 31 Iulie, 2012 Centenar N. Steinhardt In trezvia ideii… (II) In Falsul idealism, preluand semnificatiile pericopei bunului samarinean, "care este a milei si grijii de nevoile si necazurile semenului”, instituind ca painea si vinul alcatuiesc "cumpana vietii noastre, o metaforizeaza si, totodata, o explica, o conditioneaza”, asociaza ideea cu trama romanului scriitorului Ignazio Silone, Painea si vinul sau cu poemul lui Trakl, in care fiului ratacitor inapoiat acasa i se arata, mai intai de toate, painea si vinul, stralucind in curata lumina (da erglanzt in reiner Helle). Din nou, eseistul isi verifica discursul pe o scala a valorilor lumii, imbogatindu-l cu relevante puncte de vedere din consubstantialitatea teologie – viata – cultura. Titluri literare, istorice, filozofice inspira secvente eseistice, amprentand, uneori, reverberant, incipitul: "Cred ca bun lucru fac, in aceasta Duminica a Ortodoxiei, incercand sa rezum si sa comentez pentru dumneavoastra o nuvela fantastica a ilustrului nostru compatriot Mircea Eliade, nuvela intitulata O fotografie veche de 14 ani si care de fapt reprezinta un document de deosebita valoare si importanta pentru teologia ortodoxa si pentru gandirea romaneasca.” (Vezi Predica la Duminica Ortodoxiei, volumul Daruind…, p. 133). Apelul la nuvela lui Eliade ii deschide eseistului, prin expansiune, investigatia asupra omului "cu mintea intreaga” care infrunta "subrezirea temeiurilor dreptei judecati si haosul mintal.” Dumitru, personaj al nuvelei, simbol al romanului ortodox, crede in Dumnezeu, har si minuni, nu se lasa descumpanit, crede in putinta de mantuire, pe cand Dugay-Martin se chinuie in remuscari si exasperare, perorand despre Dumnezeu ca "e ca si mort”. De la individualizarea personajelor, Steinhardt contureaza un plan generic al marturisirii ortodoxiei, fondul psihic al unui popor pentru care crestinis