Acestea nu reuşesc să dezvolte branduri, pentru că nu ştiu să investească în promovare
În ciuda existenţei unor branduri autohtone puternice, în afara graniţelor există un singur brand care se poate bucura de un grad de notorietate extrem de ridicat
Companiile româneşti sunt lipsite de notorietate pe plan internaţional, chiar şi în ciuda unor activităţi în afara graniţelor care se întind pe o perioadă foarte mare în timp. Nici în rândul ţărilor vecine României aşa-zisele branduri româneşti nu se bucură de un grad de notorietate ridicat, iar puţinul capital de imagine câştigat în perioada de dinainte de '90 s-a pierdut în ultimii 20 de ani pe fondul lipsei investiţiilor în imagine.
În ciuda existenţei unor branduri autohtone puternice precum Petrom, Dacia, Borsec, Farmec sau altele, în afara graniţelor există un singur brand care se poate bucura de un grad de notorietate extrem de ridicat şi comparabil chiar cu marile branduri internaţionale, însă nu vine din rândul companiilor, potrivit reprezentanţilor agenţiei de branding Seed Consultants. "Probabil că la nivelul de awareness cum este cel al Coca-Cola există un singur brand românesc: Nadia Comăneci", a declarat, pentru Curierul Naţional, Daniela Asaftei, brand consultant în cadrul Seed Consultants.
Ea a mai spus că diferenţa dintre un brand şi un produs constă în motivul deciziei de cumpărare, care în cazul românilor a fost influenţată puternic de dorinţa acestora de a se înfrupta din bunurile venite din import. "În perioada imediat post-comunistă, românii şi-au dorit să evadeze cât mai mult din lumea gri în care trăiau şi în care opţiunile comerciale erau mai mult decât limitate. Unii au plecat de tot, alţii s-au refugiat în supermarketuri doldora de branduri internaţionale", a mai spus Daniela Asaftei.
În aceste condiţii, notorietatea brandurilor româneşti a scăzut foarte put