Deşi de la momentul introducerii ei şi până în prezent a suferit modificări în ceea ce priveşte denumirea şi modalitatea de reglementare, taxa auto a fost şi continuă să rămână o taxă care contravine dispoziţiilor comunitare, apreciază, pentru Capital, Carmen Diaconu, avocat la Olteanu şi Asociaţii
Taxa auto, în forma în care ea există în România, contravine dispoziţiilor comunităţii europene şi poate fi, prin urmare, contestată de persoanele care au fost nevoite să o plătească. Aceasta este concluzia pe care o trage, pentru Capital, Carmen Diaconu, avocat la Olteanu şi Asociaţii. Afirmaţia este bazată nu doar pe interpretări ale legii ci şi pe jurisprudenţa europeană şi locală.
Există deja mai multe cazuri în care persoane care au achitat taxa auto s-au îndreptat împotriva statului şi au câştigat recuperându-şi astfel banii plătiţi.
“Prin raportare la dispoziţiile comunităţii europene taxa auto este considerată nelegală în ceea ce priveşte autoturismele second – hand. În ceea ce priveşte aplicarea acestei taxe la autoturismele noi, nelegalitatea acesteia rezultă din încălcarea dispoziţiilor legale din dreptul intern. În primul rand, taxa de poluare, astfel cum este reglementată prin Legea nr.9/2012 nu respectă principiul <>, deoarece nu toţi cei care poluează plătesc această taxă. Apoi, nu trebuie să uităm care este rolul şi menirea unei taxe, în sensul că taxa este datorată de un contribuabil pentru serviciul prestat în folosul lui de instituţiile statului. Ori, în acest caz, instituţiile statului, fără a îndeplini un act sau serviciu în folosul cetăţenilor, percep o sumă de bani cu titlu de taxă. Nu în ultimul rând, discriminarea care se crează ca urmare a hotărârilor judecătoreşti pronunţate de instanţele de judecată prin care se admit cererile de restituire a taxei de primă înmatriculare achitată pentru autoturismele provenite din spaţiul c