Cunoscătorii pieţei îşi pot înmulţi banii în medie de patru ori, dacă ştiu ce sticle de vin să cumpere şi cum să le păstreze.
Acum, când criza a redus încrederea în burse, iar dobânzile la depozitele bancare nu mai sunt nici pe departe la fel de atractive ca în 2009, investitorii caută noi modalităţi de a-şi înmulţi banii. Una dintre acestea, destul de puţin răspândită în România, este investiţia în vinuri.
Până la cât pot ajunge câştigurile? De exemplu, preţul anumitor vinuri produse în anul 2007 în renumita regiune franceză Bordeaux au crescut de 14 ori până în prezent, a declarat, pentru EVZ, Cristian Preotu, proprietarul companiei "Le Manoir", care deţine în România brandul Comtesse du Barry şi care are la vânzare o varietate foarte mare de vinuri atât din Franţa, cât şi din alte ţări.
Însă este vorba despre vinurile "en primeur" produse în 2007 şi cumpărate în 2008, cu doi ani înainte de a fi îmbuteliate. Pentru a avea acces direct "la sursă", adică la castelele din Bordeaux, fie trebuie să ai o afacere în domeniu, fie să apelezi la cunoscători, pentru a-ţi intermedia tranzacţia.
"Pentru investiţia în vin este necesară o cultură, o consiliere. Fac paralela cu investiţia în acţiuni pe bursă. Cineva care nu se pricepe la acţiuni îşi ia un broker, citeşte, se interesează", spune Cristian Preotu. Cert este că cei care cumpără vinul "en primeur" pot beneficia de o creştere a preţului cuprinsă între 20% şi 300% imediat după îmbuteliere.
Potrivit acestuia, chiar dacă preţurile vinurilor bune sunt în creştere de la un an la altul, nu putem vorbi de o bulă speculativă, "e o reglementare a pieţei în funcţie de cerere şi ofertă şi de calitatea produsului, care este o chestie reală". De exemplu, preţurile pentru vinurile din 2011, care a fost un an mai slab decât precedentul, sunt la jumătate faţă de cele din 2010. În plus, cum în Bordeaux se produc