Săptămîna trecută, făceam un top al stupidităţii publicitare din spoturile care pot fi văzute în perioada aceasta la televizor. Mi se pare corect să vorbesc, totuşi, şi despre reclamele bune.
DE ACELASI AUTOR Premiile acestei rubrici pentru 2012 Actorul şi televiziunea Cine pleacă, cine rămîne Ordonanţa pe furişPe locul 5 al topului nostru se află varianta românească a unei excelente campanii internaţionale pentru P&G – „Best Job“: „The hardest job in the world is the best job in the world“. Meseria aceasta este cea de mamă şi vedem cum mamele au grijă de viitorii campioni, în traiul de zi cu zi. La finalul spotului, un impresionant „Thank you, Mom!“. Pe aceeaşi idee, agenţia Leo Burnett a realizat un clip publicitar cu Ana Maria Brânză, campioana la spadă, şi cu mama ei, Maria Brânză. Sînt puse în paralel intervenţii ale sportivei şi ale mamei, în care sînt evocate momente ale formării campioanei. Momente dificile, momente triste, momente de bucurie a victoriei. Poveşti calde şi personale, cum e cea cu pachetul trimis la internat, cu prăjituri cu vişine, plăcinte cu brînză şi şniţele făcute de mamă. Un asemenea spot nu are cum să nu te impresioneze. La fel şi sloganul final, „P&G susţine cu onoare mamele“. Într-un cuvînt, P&G a găsit modul în care să ne atingă la coarda sensibilă. Şi o face frumos, cu eleganţă.
Pe locul 4 se află spoturile din campania pentru pateul Ardealul. Clipurile nu sînt cine ştie ce, dar publicitarii au avut inspiraţia să le construiască în jurul unui cuvînt care ţi se lipeşte de minte: „fainoşag“. Într-o primă fază, am crezut că e un cuvînt inventat. Apoi l-am găsit explicat de lectorul Ovidiu Drăghici, de la catedra de limba română a Facultăţii de Litere din Craiova: e un regionalism, derivat al lui fain cu sufixul maghiar „-ság/ ség“. Oricum, inventat sau existent deja în limbă, nu cred să fie cineva care să nu-i intuiască