Băncile centrale au început să urmărească un "indicator economic" inedit, analizând căutările populaţiei pe Google pentru a determina evoluţia cererii de consum în paralel cu statisticile oficiale, transmite Bloomberg.
Banca centrală din Israel analizează numărul de căutări pe Google, de cuvinte cheie, raportate aproape instantaneu de motorul de căutare, vizând orice produs şi serviciu din economie, de la cursuri de gimnastică aerobică la frigidere, pentru a evalua cererea, pe sectoare economice, înaintea publicării buletinelor statistice.
Rezerva Federală a Statelor Unite şi băncile centrale din Marea Britanie, Italia, Spania şi Chile realizează studii pentru a determina dacă trendurile căutărilor pe internet corespund trendurilor din economie.
Băncile centrale speră să reuşească astfel să reacţioneze mai repede la evoluţiile economice prin instrumente de politică monetară, prevenind frânări, recesiuni şi "boom-uri" însoţite de inflaţie, sau încurajând reveniri în diverse sectoare, potrivit lui Erik Brynjolfsson, membru al Consiliului Academic de la Rezerva Federală din Boston.
"Ideea" a plecat însă tot din Silicon Valley, chiar de la Google. Hal Varian, economistul şef al companiei, şi-a dat seama că analizarea căutărilor pe internet poate conduce la anticiparea evoluţiilor indicate de datele economice tradiţionale, raportate cu întârziere. Varian a realizat în aprilie 2009 un raport în care demonstrează cum datele raportate de serviciul Google Trends privind volumul căutărilor pe diverse cuvinte cheie poate îmbunătăţi estimările pentru vânzările auto şi de locuinţe şi comerţul retail din Statele Unite.
La câteva luni după apariţia raportului, băncile centrale, în frunte cu Banca Israelului, au început să efectueze propriile studii.
Datele privind trendurile de căutare pe Google sunt disponibile