Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) arată, în răspunsul dat Curţii Constituţionale, că responsabilitatea privind actualizarea listelor electorale permanente revine, conform legii, primarilor şi serviciilor locale de evidenţă a persoanelor care se află în subordinea lor. Cum îşi face treaba primarul nu poate verifica însă concret nimeni, arată AEP, din cauza birocraţiei.
De altfel, citând un control făcut în 2011 la 39% dintre primăriile României, AEP arată că au fost găsite peste 33.000 de persoane decedate pe listele electorale, care erau păstrate necorespunzător de către primării.
AEP explică ce înseamnă actualizarea listelor electorale şi cine are responsabilitatea să o facă. Astfel, primarii şi serviciile de evidenţă a persoanelor din subordinea lor trebuie să opereze actualizarea prin eliminarea de pe listele electorale a persoanelor decedate (pe baza registrului de stare civilă), a celor care şi-au pierdut dreptul de vot (prin sentinţe judecătoreşti) sau a celor care şi-au pierdut cetăţenia română (lucru comunicat de Ministerul Justiţiei). De asemenea, primarii şi serviciile lor trebuie să adauge pe liste persoanele care împlinesc 18 ani, până în ziua alegerilor inclusiv.
AEP are responsabilitatea de a controla această activitate a primăriilor, iar primăriile au obligaţia să facă această verificare şi actualizare cu cel mult 5 zile după ce data alegerilor, respectiv referendumului, a fost stabilită.
AEP poate însă doar verifica listele aflate la primării, fără să le poată confrunta cu Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor, care se află în subordinea Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor de la Ministerul de Interne. De asemenea, AEP poate da sancţiuni primarilor, dar nu poate să repare greşelile concrete din liste, pentru că această atribuţie revine, conform legii, primarilor.
Un control al AEP făcut în 2011