Băncile centrale au început să urmărească un "indicator economic" inedit, analizând căutările populaţiei pe Google pentru a determina evoluţia cererii de consum în paralel cu statisticile oficiale, transmite Bloomberg.
Banca centrală din Israel analizează numărul de căutări pe Google, de cuvinte cheie, raportate aproape instantaneu de motorul de căutare, vizând orice produs şi serviciu din economie, de la cursuri de gimnastică aerobică la frigidere, pentru a evalua cererea, pe sectoare economice, înaintea publicării buletinelor statistice, potrivit Bloomberg, citează Mediafax.
Rezerva Federală a Statelor Unite şi băncile centrale din Marea Britanie, Italia, Spania şi Chile realizează studii pentru a determina dacă trendurile căutărilor pe internet corespund trendurilor din economie.
Băncile centrale speră să reuşească astfel să reacţioneze mai repede la evoluţiile economice prin instrumente de politică monetară, prevenind frânări, recesiuni şi "boom-uri" însoţite de inflaţie, sau încurajând reveniri în diverse sectoare, potrivit lui Erik Brynjolfsson, membru al Consiliului Academic de la Rezerva Federală din Boston.
"Când băncile centrale analizau datele tradiţionale, practic se uitau în oglinda retrovizoare. Dacă Fed (Rezerva Federală - n.r.) ar fi avut acces la aceste informaţii, ar fi reuşit să facă previziuni mai precise privind piaţa imobiliară şi ar fi ştiut mai rapid cât de profunde sunt problemele", spune Brynjolfsson, profesor la Massachusetts Institute of Technology.
Economistul este coautor al unui studiu realizat în 2009 cu privire la estimarea evoluţiei vânzărilor de locuinţe din Statele Unite prin analizarea volumului de căutări pe internet pe această temă. Trei dintre studiile realizate de băncile centrale fac referiri la cercetările sale.
"Ideea" a plecat însă tot din Silicon Valley, chiar de la Google. Hal Var