Curtea Constitutionala a decis sa amane o decizie privind validarea referendumului pana pe 12 septembrie, cerand ca intre timp sa fie verificate si actualizate listele electorale. Ideea de a actualiza listele electorale, in sine, nu e rea. Cu ocazia asta ar putea sa faca si un registru electoral. Dar poate fi facuta aceasta actiune intr-un interval de o luna, cu rezultate credibile? Ar trebui sa ne gandim ce presupune, scrie Ovidiu, pe blogul La coltu' strazii.
Listele electorale sunt extrase din Registrul National pentru Evidenta Persoanelor. Deci Registrul in sine trebuie verificat. Asa cum am spus, pentru a elimina o persoana din Registru, trebuie aduse dovezi concludente ca a decedat, adica certificate de deces.
In practica, greul va cadea pe primarii. Functionarii din fiecare primarie vor avea la dispozitie o luna sa verifice, caz cu caz, situatia tuturor cetatenilor inregistrati in localitatea respectiva. Intregul proces va fi coordonat de ministerul administratiei si internelor. Este o munca uriasa, pentru ca vorbim de 18 milioane de inregistrari. Vor aparea doua tipuri de situatii problematice:
persoane decedate (adica cele pentru care exista certificate de deces). Acestea vor fi eliminate din Registru si prin urmare din listele electorale.persoane care nu mai locuiesc in localitatea respectiva, dar despre care nu se poate spune ca au decedat. Acestea nu pot fi scoase din Registru. Cel mult, inregistrarile lor se vor muta de la nivel local, la nivel central, deci vor disparea de pe listele electorale locale si se vor muta pe listele electorale de la municipiul Bucuresti.
In prima situatie, persoane decedate, lucrurile sunt clare, pentru ca exista documente si ma astept sa fie relativ putine cazuri.
A doua situatie este cea cu potential de abuz. Va exista tentatia de a elimina unele persoane din Registru cu totu