Ministerul Transporturilor a anunţat un nou proiect de anvergură pentru infrastructura rutieră, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi, în ciuda faptului că deocamdată nu a terminat Coridorul IV paneuropean şi nici nu a găsit o soluţie financiară pentru traversarea munţilor pe ruta Sibiu-Piteşti sau Comarnic-Braşov-Făgăraş.
Astfel, Transporturile au în plan să construiască autostrada Târgu-Mureş - Iaşi (289 de kilometri), o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali, potrivit unor documente de câteva zeci de pagini publicate recent pe site-ul ministerului. Autostrada va fi construită cu circa 8,9 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că fiecare kilometru al acestei şosele va costa în medie 30,8 milioane de euro. În contextul în care această autostradă ar urma să coste echivalentul a aproape 7% din PIB-ul României în 2011, prima întrebare care apare este de ce preţul este atât de mare, mai ales că standardele de cost stabilesc un preţ de cel mult 6,1 milioane de euro pe kilometru.
"Costurile de realizare a autostrăzii sunt justificate prin traseul dificil din punct de vedere tehnic (autostrada traversează munţii), ceea ce impune un volum mare al lucrărilor de artă", spune Mircea Pop, director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Potrivit informaţiilor care apar pe site-ul Ministerului Transporturilor, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să aibă 43 de tuneluri cu o lungime cumulată de aproape 20 de kilometri. Cu alte cuvinte, aproape 7% din autostrada Târgu-Mureş - Iaşi va fi reprezentată de tuneluri rutiere, potrivit calculelor ZF. De asemenea, şoseaua va mai cuprinde alte 322 de poduri, pasaje şi viaducte, astfel că această şosea ar urma să fie una dintre cele mai complexe construite vreodată în România.
Deocamdată însă perspectiva construcţiei acestei autostrăzi este îndepărtat