Securea insolvenţei a tăiat adânc în afacerile primelor companii mari care au intrat în incapacitate de plată în perioada 2008-2009 - afacerile au scăzut cu circa 83%, iar numărul de angajaţi s-a redus cu 75%, arată o analiză a ZF asupra evoluţiei a 16 companii. Doar pentru patru dintre acestea a fost pronunţat falimentul până în prezent, în timp ce alte şase companii au planuri de reorganizare votate de creditori şi şanse ridicate de "însănătoşire".
În 2007 probabil nici nu bănuiau în ce situaţie vor ajunge. Companii mari, cu afaceri de zeci, poate sute de milioane de euro şi branduri cunoscute ca Flanco, Leonardo, PIC, Ultra Pro, Spar sau Mondex îşi făceau planuri de extindere, fără a bănui prăbuşirea ce va urma în întreaga economie, dar şi în magazinele lor.
Aceste şase firme din retail, alături de câţiva distribuitori, constructori sau jucători din industria alimentară au fost printre primii jucători mari ce s-au confruntat cu legea insolvenţei după declanşarea crizei din ultimii ani, care a măturat cifre de afaceri şi a trimis mii de angajaţi în şomaj.
Cele 16 firme din analiza ZF aveau în 2008 afaceri cumulate de 1,237 miliarde de euro şi 12.908 angajaţi, iar în 2011 bilanţurile de la Ministerul Finanţelor au contabilizat pentru aceleaşi companii un rulaj de doar 205 mil. euro şi 3.239 de angajaţi.
Evoluţia acestor firme a diferit însă de la caz la caz.
Astfel, constructorul Mivan Kier, reţeaua magazinelor Ultra Pro, supermarketurile Ethos şi producătorul lactatelor Brailact au intrat în anii 2010-2011 în faliment şi sunt în curs de sau au fost deja lichidaţi.
La polul opus, retailerul de electronice şi electrocasnice Flanco, reţeaua de magazine de încălţăminte Leonardo, distribuitorii Direct din Argeş şi Delta Distribution, precum şi reţeaua Snack Attack au planuri de reorganizare votate de creditori şi confirmat