Cât de sofisticat este consumatorul român? Este suficient să arunci o privire prin magazine și vei descoperi ce anume îl determină să aleagă: produsele ”branduri” la prețuri mici și promoțiile sunt principalele arme de marketing care trezesc un mare interes în mintea lui, fără a face rabat de la calitate. Diana Stan, Manager al Categoriei Household Cleaners la Unilever South Central Europe, vorbește despre comerțul modern, consumatori și obiceiuri de consum, într-un dialog cu Capital.
Capital: Poate fi 2011 considerat un an mai bun, raportat la anii anteriori, pentru compania pe care o reprezentați?
Diana Stan: Anul trecut chiar a fost un an mai bun decât 2010, în special în partea a doua, iar lucrul acesta s-a reflectat și în indexul de încredere a populației, care a crescut față de anul anterior, veniturile s-au stabilizat și chiar s-au îmbunătățit, iar inflația a fost mai mică. La nivel de piață, din punctul de vedere al retailului, magazinele mici au continuat să se zbată pentru supraviețuire, în condițiile în care comerțul modern s-a extins. S-au deschis în jur de 100 de puncte noi de vânzare, cele mai multe venind din partea lanțurilor de hypermarket și hard-discount-eri. Pentru noi, acest lucru a însemnat o consolidare pe partea de comerț modern, iar la nivel de consumator, s-a reafirmat dorința de a-și face cumpărăturile într-o zonă de retail care să-i ofere o experiență atunci când merge la cumpărături. Cumva, indicii de imagine și de percepție a retailerilor au început să fie din ce în ce mai bine definiți și mai detaliați.
Capital: În acest context, cum s-a schimbat comportamentul consumatorului?
Diana Stan: Consumatorii nu își mai doresc doar să găsească un loc de parcare, ci vor ca magazinul să fie organizat într-un anumit fel, ca ambianța să fie deosebită. Ceea ce a început să conteze mult a fost faptul că, în această perioadă