Privatizarea este posibilă la orice societate de stat. Întrebarea este: la ce ajută? Ei bine, privatizarea poate să aibă mai multe rațiuni. ”Te ajută, în general să faci să meargă bine niște societăți dacă admiți că ești un prost manager ca stat. Și, până acum, asta a fost situația. Statul a fost un prost manager, nu a știut să aibă grijă de propriile lui afacerri, care au pierdut bani, banii statului”, oferă un răspuns Remus Vulpescu, șeful Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie (OPSPI).
Și, cum orice greșeală se plătește, în ultimii ani companiile din portofoliul Ministerului Economiei au pierdut ”enorm” din cauza unui managemnet defectuos: grosso modo, sunt miliarde și miliarde de euro pe care nu le-a câștigat. Nu este, propriu-zis, ”o gaură în buget”, ci niște venituri nerealizate, din care statul ar fi putut să-și facă politicile de apărare, de dezvoltare a culturii, de ecologizare.
”Dacă numai de la Hidroelectrica au fost peste un miliard de euro venituri nerealizate în ultimii șase ani, la care mai putem adăuga cel puțin 500 milioane de euro bani cheltuiți fără noimă în aceeași perioadă, ne duce spre 1,5 - 2 miliarde de euro, pe o companie de stat. Dacă înmulțim cu cel puțin 20, rezultă că în ultimii cinci-șase ani statul a făcut o performanță economică inferioară cu cel puțin 30 până la 50 miliarde de euro în termeni de cifra de afaceri, nu în termeni de dividende sau de impozite”, face un calcul Vulpescu.
Acum, pentru ca statul să ajungă să privatizeze o societate comercială și să aibă certitudinea că a făcut privatizarea în cele mai bune condiții, este nevoie ca acea societate să listeze un pachet minoritar atunci când performanța ei economică este la vârf și să vândă acel pachet pe bani mulți. Sau să vândă un pachet majoritar unui investitor strategic, atunci când din orice motiv nu mai poate aștepta, cum est