Şase malluri au fost scoase până acum la licitaţie, iar unul a fost transformat în spaţii de depozitare. Cernerea pieţei este evidentă şi procesul de selecţie abia a început. Până la sfârşitul anului se va mai închide cel puţin un centru comercial, estimează consultanţii Jones Lang LaSalle (JLL).
Intrarea în incapacitate de plată a celor şase malluri pare că nu a speriat dezvoltatorii. În semestrul al doilea vor mai fi livrate pe piaţă la nivel naţional între cinci şi şapte centre comerciale noi, care însumează o suprafaţă totală de 130.000 mp. La sfârşitul lunii iunie, stocul modern de spaţii comercial la nivel naţional era estimat la 2,31 mil. mp, din care 775.000 mp în Bucureşti.
În prezent 330.000 mp de spaţii comerciale se află în construcţie cu finalizare în acest an şi în 2013. „În general, retailerii vor fi precauţi în ceea ce priveşte contractarea de noi spaţii, cu excepţia retailerilor din domeniul alimentar şi a celor care ocupă spaţii largi care acţionează ca ancore (hipermarketuri, DIY n.red.) şi sunt capabili să obţină aranjamente financiare atractive“, explică autorii studiului.
În primele cinci luni ale anului 2012 vânzările din comerţul cu amănuntul au înregistrat o creştere cu 4,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011. Această creştere împreună cu faptul că 41% din cheltuielile totale de consum ale românilor sunt îndreptate către podusele agroalimentare, face lesne de înţeles expansiunea retailerilor din domeniul alimentar.
În prezent, magazinele de tip supermarket asigură dinamica pieţei cu retaileri precum Mega Image, Carrefour şi Profi anunţând noi deschideri în fiecare lună.
Retailerii de confecții au devenit destul de precauţi cu expansiunea reţelelor şi se concentrează mai curând pe optimizarea acestora. Selecţia noilor locaţii are la baza atât performanţele centrelor comercia