Populaţia din Europa de Vest a înţeles că este momentul să "strângă cureaua" cot la cot cu guvernele. Vest europenii se îndreaptă acum către produsele cu preţuri mai mici şi căută tot mai des reduceri, în special pe internet, arată o analiză prezentată de WSJ.com.
Şomajul din zona euro este la cote record. Multe ţări din regiune sunt deja în recesiune. Temători, consumatorii europeni devin tot mai cumpătaţi.
"Când auzi că unii şi-au pierdut locurile de muncă, au rămas cu nimic, te gândeşti că ţi s-ar putea întâmpla şi ţie", spune o mamă din Paris, a cărei familie amână înlocuirea maşinii, veche de 11 ani, şi evită distracţii scumpe, precum vizitarea Disneyland.
Consumatorii îşi schimbă obiceiurile
Cel mai evident rezultat al austerităţii constă în schimbarea obiceiurilor consumatorilor, cu un impact de durată asupra a numeroase aspecte ale vieţii economice de pe continent, de la creşterea economică la profiturile companiilor.
Iar indicatorii economici desenează un peisaj sumbru. Consumul din Franţa a scăzut cu 0,2% în trimestrul al doilea faţă de primele trei luni ale anului.
Încederea consumatorilor din zona euro a scăzut în iulie la cel mai redus nivel din 2009, potrivit Comisiei Europene. Cheltuielile de consum pe bunuri şi servicii vor scădea în acest an în Europa de Vest cu 0,9%, previziune ajustată pentru inflaţie şi evoluţiile valutare, estimează Euromonitor International.
Nici rezultatele marilor companii nu arată mai bine. Cele aproximativ 180 de companii aflate în componenţa indicelui bursier european Stoxx 600 au înregistrat, în medie, o scădere de 12%.
Care sunt cele mai afectate sectoare
Sectorul alimentar trece prin cele mai dure schimbări. De obicei, gospodăriile europene cheltuiesc de aproximativ două ori mai mult decât cele americane, raportat