Călătorind împreună, însoţindu-se la drum, poposind în aceleaşi staţii, întâlnindu-se şi asumându-şi aceleaşi etape, episoade şi scenarii mitologice, micile divinităţi şi eroii călători au redus din ce în ce mai mult graniţele lumii căreia îi aparţinea fiecare, au acceptat să se schimbe, privindu-se în imaginea celuilalt, ca într-o oglindă care impunea o nouă normă. Reluarea în diferite centre urbane a unor secvenţe mitologice care păreau a fi asemănătoare, adaptarea lor una la cealaltă, dar şi la specificitatea locului au făcut să apară o mitologie de a doua generaţie, o mitologie a personajelor secundare, în care „confuzia“ şi „completarea“ mitemei epice iniţiale nu mai era considerată o abatere de la normă, de la rigorile cultice. În noua mitologie, populată cu eroi, semizei şi zei străini, a căror divinitate era greu de dovedit, dar şi de contestat, ierarhia şi codurile de legi erau fluide, în permanentă schimbare. Zeii supremi, zeii de primă mărime ai panteonului nu îşi mai exercitau pe de-a întregul funcţia dominatoare şi nu mai pedepseau abaterea, încuviinţând astfel rescrierea scenariilor mitologice.
Uneori, micile zeităţi, noii veniţi sunt chiar adoptaţi cu entuziasm. Ei permit analogiile, lasă să fie modelate unele episoade din propria lor existenţă mitică şi aproape consimt să li se schimbe numele sau măcar să primească vreun epitet, un nou atribut, un animal simbolic sau un loc pe care să-şi aşeze sanctuarul. Li s-a mai întâmplat asta în multele lor călătorii şi opriri. Schimbarea e însăşi esenţa existenţei lor mitologice. Permit modificarea secvenţei naşterii, a faptelor lor de zei, a înrudirilor, prieteniilor şi infidelităţilor, a felului de a se îmbrăca şi de a-şi purta firea. Cu toate acestea, rămân şi îşi continuă călătoria. Sunt mereu luaţi către următoarea destinaţie. Nomadismul le conferă perenitate, o