Deşi cartea prin care s-a impus nu se intitulează Literatura română sub comunism, nu găsesc deloc imprudentă afirmaţia conform căreia perspectiva cea mai incitantă şi, deopotrivă, cea mai obiectivă construcţie teoretică asupra complicatei perioade îi aparţin Sandei Cordoş. Apărută la sfârşitul anilor nouăzeci, dar comentată insuficient în raport cu anvergura ei,Literatura între revoluţie şi reacţiune(Biblioteca Apostrof, 1999) propune o incursiune inconfundabilă printre condiţionările sociale, politice, ideologice ale literaturii sub regimul totalitar comunist. Mobilizând o bibliografie impresionantă, cercetătoarea clujeană demonstrează comparativ cum biografia socio-politică a Estului Europei a determinat o altfel de reprezentare a crizei moderne în raport cu Occidentul. Dacă în Vest criza se fixează la nivelul imaginarului şi rămâne mai degrabă o temă literară, în spaţiul autohton însingurarea omului are drept cauză presiunea represiv-ideologică. În vreme ce pentru occidentali Dumnezeu a murit, scrie memorabil Sanda Cordoş, în România şi Rusia, „El a fost executat politic“. Această subtilă conectare a literaturii române la atmosfera unui Occident pe cât de invocat, pe atât de îndepărtat, dar şi la apăsătorul model sovietic, conferă proiectului nu doar greutate exegetică, ci chiar o relevanţă internaţională nevalorificată încă.
Prelungiri fireşti ale comentariilor despre Literatura crizei (cum se intitulează un capitol consistent al volumului anterior menţionat, unde sunt interpretaţi Marin Preda, Augustin Buzura, D.R. Popescu, Feodor Abramov, Valentin Rasputin, Cinghiz Aitmatov), micromonografia Alexandru Ivasiuc (Aula, 2001) ori eseurile/cronicile din În lumea nouă (Dacia, 2004) scot la iveală – uneori sub forma mărturiei existenţiale – intimitatea germinativă, în egală măsură comprehensivă şi implicată, ce carac