Volum cu gestaţie îndelungată (de zece ani), FEM e o carte care constituie şi nu prea o surpriză din partea autoarei. Deşi în linia poeziei sale vizionare, a obsesiilor scriitoarei legate de Marea Revelaţie, iluminare, iniţiere cultivate până acum în poeme, cartea de faţă vine, totuşi, pentru teoreticiana artei postmoderne şi poeta membră a Generaţiei ’80 care este Magda Cârneci, ca o surpriză. Volumul e un melanj narativ greu clasabil, atipic, clădit pe un montaj ingenios de micronaraţiuni într-o ţesătură ficţională complexă, îmbibată de o poezie latentă, ale cărei fire converg spre un tâlc iniţiatic, spre o semnificaţie ce se prelungeşte dincolo de text, referitoare la ipostazele feminităţii în sens mitic, arhetipal. Mesajul cărţii ţine de această amănunţită sondare a propriei feminităţi, legată indisolubil de ipostazele maternităţii: mama, figură tutelară, ca o „gorgonă mortală“, „meduză enormă“, mereu „dulce-amară“, e percepută când ca prezenţă apăsătoare, copleşitoare, când ca absenţă dureroasă, când străină şi ameninţătoare, când sub semnul unei identităţi fiziologice, spirituale, sufleteşti. Alternând pasaje cu o ritmică sacadată, conferită de enunţurile succinte şi percutante, cu adevărate poeme în proză, baroce, ample, cu semnificaţii subterane care irump la suprafaţa textului în volute stilistice rafinate, cartea se construieşte de fapt pe o schemă a unui parcurs iniţatic, ale cărui trepte corespund diferitelor vârste ale feminităţii.
Aventura anamnetică a naratoarei debutează cu o rătăcire într-un peisaj al dezolării. Intrăm în interioritatea feminină printr-un peisaj à la de Chirico, al coridoarelor alambicate, manechinelor dezarticulate, al culoarelor fără ieşire care se întretaie ameţitor, creând infinite bucle şi cotloane (banda lui Möbius e una dintre imaginile-cheie ale cărţii), într-un simulacru de lu