Pentru istoricul de artă, expoziţia dedicată sculpturii în lemn, deschisă la Muzeul Naţional de Artă al României, constituie o întâlnire specială şi rară. Să vezi concentrată la un loc o cantitate atât de mare de sculptură în lemn românească, lucrări pe care le ştii doar din titluri şi din fotografii, iată un tip de expoziţie care poate împlini sau înşela aşteptări. Curatoriată de către Ana Zoe Pop, expoziţia scoate din depozitele muzeului 75 de piese de sculptură în lemn, create de 22 de artişti, acoperind o perioadă cuprinsă între 1918 şi 1999: de la Hans Mattis-Teutsch, Miliţa Petraşcu, Borgo Prund, Romul Ladea, Vida Gheza, Szervatiusz Jenö, Ion Vlasiu, la artiştii afirmaţi la sfârşitul anilor ‘60 şi în anii ‘70, precum George Apostu, Balogh Peter, Gabriela Manole Adoc, Constantin Popovici, Ovidiu Maitec, Ion Alin Gheorghiu, Mircea Ştefănescu, Alexandru Gheorghiţă, Gheorghe Iliescu-Călineşti, Rodica Popescu-Racotă, Laurenţiu Mihail, Adrian Popovici. Iată la Muzeul Naţional de Artă o rezervaţie de sculpturi şi lemn cioplit cu ajutorul celor mai diferite tehnici. De altfel, în catalogul care însoţeşte expoziţia, organizatoarea şi curatoarea acesteia alege să scrie un text intitulat Sculptura în lemn. Mic îndreptar tehnic. Un document informativ despre modurile în care un sculptor se apropie de lemnul pe care urmează să îl lucreze, fie că vorbim de tei, nuc, stejar, plop sau esenţe mai nobile precum tuia, tecul sau trandafirul. Instrumentele de lucru, aşezate la un loc, te fac să înţelegi încet-încet ce înseamnă o sculptură în lemn. Vorbim de „secure, fierăstrău, teslă, dălţi de diferite dimensiuni, până la uneltele moderne, fierăstrăul electric, rindeaua electrică sau polizorul unghiular“.
Cunoscutul istoric de artă Ioana Vlasiu deschide expoziţia şi catalogul cu o întrebare simplă, care ar putea explica motivul pentru