Piaţa de medicamente a încetinit puternic în trimestrul doi al acestui an şi a avut o scădere de 2,5% în euro, respectiv o creştere de 4,4% în lei, până la 626 mil. euro (2,77 mld. lei), arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Rezultatele din această perioadă vin după ce în primele trei luni ale anului vânzările s-au majorat cu 21% în lei (18% în euro), iar explicaţia este că firmele s-au concentrat în cel de-al doilea trimestru mai puţin pe vânzări, fiind atente în principal la profitabilitate. Din punctul de vedere al numărului de unităţi vândute, piaţa s-a contractat uşor, iar preţul mediu al unei cutii de pastile a atins 22,4 lei. Altfel spus, s-au vândut mai puţine cutii de pastile, dar mai scumpe.
"Reducerea serioasă a creşterii pieţei în lei, dublată de uşoara scădere în volum, arată primul impact semnificativ al măsurilor de implementare a taxei claw-back: accentul este deplasat forţat dinspre vânzări către profitabilitate pentru majoritatea companiilor", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Clawback-ul, o taxă pe vânzările de produse compensate, se aplică din ultimul trimestru al anului 2011, iar producătorii susţin că a ajuns la un nivel extrem de mare, de 30% din vânzări, şi că în acest fel vor fi nevoiţi să-şi revizuiască portofoliile. Totodată, plata acestei taxe a dat peste cap bugetele companiilor, deoarece suma a fost cu mult peste aşteptările celor din industrie.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a încasat 335,82 mil. lei (76 mil. euro) în luna mai a acestui an pentru taxa de clawback (pentru vânzările din primul trimestru al anului), arată datele instituţiei.
Vând mai puţin, clawback mai mic
Şi jucătorii din piaţă sunt de părere că piaţa s-a contractat din cauza acestei taxe, iar luna a