Firmele sunt nevoite să investească masiv pentru a-şi reduce decalajul de eficienţă faţă de media generală a Uniunii Europene.
Tirajul de produse realizate în unitatea de timp de către un angajat sau profitul pe cap de salariat - într-un cuvânt, productivitatea muncii - este un indicator la care fiecare companie trebuie să fie atentă, pentru că de el depinde competitivitatea pe piaţa internă, dar mai ales pe pieţele externe.
În România, unde timp de câteva decenii a contat doar volumul producţiei fizice, eficienţa salariaţilor nu a căpătat o importanţă prea mare decât după anul 2000. Mai exact, în momentul în care marii industriaşi, în special exportatorii, au început să investească în productivitatea muncii pentru a rezista pe piaţă. Chiar şi acum suntem încă într-un mare decalaj de productivitate faţă de media Uniunii Europene, dar, datorită investiţiilor masive în tehnologie ale industriaşilor, acest decalaj scade vizibil.
România, la o treime din media UE
Comisia Europeană a prezentat, la finele anului trecut, rapoartele de monitorizare a ţărilor membre privind progresul înregistrat în competitivitate industrială. Raportul privind România preciza că productivitatea muncii pe oră „a crescut treptat în ultimii ani", dar ţara noastră încă se situează „cu aproximativ 58 de puncte procentuale sub media UE-27".
Per ansamblu, „România este, în mod evident, pe cale de a recupera decalajele existente în privinţa competitivităţii, după cum demonstrează structurile aflate în schimbare rapidă, dar trebuie să acorde atenţie îmbunătăţirilor sectoriale necesare în ceea ce priveşte calitatea, precum şi cercetarea şi dezvoltarea", se mai arată în documentele Comisiei.
Instrumente pentru mai multă eficienţă
România dispune de instrumente structurale pe care industriaşii le pot accesa pentru a creşte productivitatea şi competitivitatea