Pe vremea celei de-a Cincea Republici Franceze, un jurnalist l-a rugat pe Generalul de Gaulle să vorbească despre consilierii săi. Președintele Franței a răspuns simplu: „Fiecare dintre aceştia trebuie să fie mai deştept şi mai informat decât mine, în domeniul său de activitate. Toţi împreună au datoria să redacteze şi să pună pe masă, la Elysée, un material de o filă şi jumătate, zilnic, despre evenimentele interne şi externe, spaţiu în care să-mi sugereze, eventual, şi ce-ar trebui să fac. Ei trebuie să fie convinşi că, în primul rând, slujesc Franţa, şi apoi pe preşedinte”.
Prin urmare, alegerea colaboratorilor liderului este o etapă extrem de importantă. Aceştia trebuie să propună idei de forță, pentru lider, dar și pentru cetăţeni.
Termenul colaborator este o construcţie verbală alcătuită din prefixul „co”, ceea ce înseamnă „împreună” şi verbul a elabora (co-elabora). Prin urmare, este necesară activitatea de a elabora împreună cu liderul, de fapt, de a colabora cu acesta dintr-o necesitate imediată. Esenţial este de a se construi o echipă de colaboratori care să trezească un instinct de a putea, a vrea şi a reuși. Toate aceste dimensiuni trebuie să facă parte din structura liderului.
Această colaborare trebuie să fie explicită şi explicată primului lider al țării. Echipa de consilieri trebuie să reprezinte o diversitate de idei, gândire şi reflexii, pentru a se crea o unitate de acţiune. Acțiunea strategică a liderului.
Claritatea ideilor reprezintă efortul de a se pune pe masă „hărţile”, acele hărţi la scară mare unde personalul din staful liderului îşi pune ideile cele mai bune. Diversitatea de idei, propuneri, reflexii, care examinate raţional, se metamorfozează într-o decizie ce va să reprezente, de fapt, componentele unei puternice hotărâri.
Un lider nu trebuie să ocupe o funcție de demnitate publică pentru a da neapărat o