În timp ce economia italiană stagnează, tinerii şomeri fug să muncească în străinătate iar Roma se află în pragul cererii bailout-ului, regiunea Veneto prosperă graţie companiilor de familie active la nivel global. O altfel de mentalitate şi un model german, aşa îşi explică localnicii succesul.
Regiunea găzduieşte sediile unor branduri cunoscute precum firma de textile Benetton, producătorul de pantofi Geox, producătorii de haine Replay şi Stefanel şi Luxottica, cea mai mare companie de optică, dar şi afaceri de familie precum De’Longhi, care produce cafetiere. Aici se înregistrează cea mai mare densitate de companii din Italia şi una dintre cele mai mici rate de şomaj din ţară de doar 6%, scrie revista germană Spiegel. În plus, Veneto are un PIB anual per capita de 30.000 de euro.
Explicaţiile pentru această evoluţie pozitivă şi relativa prosperitate a regiunii, într-un context nefavorabil de criză economică, politică şi birocraţie, sunt căutate de unii în istoria republicii veneţiene, care a fost cea mai importantă putere comercială între est şi vest în Evul Mediu. Alţii cred că factorul decisiv a fost proximitatea de vecini puternici precum Austria şi Germania în nord, Slovenia şi Croaţia în est şi regiunile italiene Lombardia şi Piemonte în vest.
Alessandro Vardanega, preşedinte al Asociaţiei Industriale din Treviso, susţine în schimb că succesul regiunii Veneto se datorează mentalităţii locuitorilor, care sunt antreprenori disciplinaţi, dar flexibili şi cu o anumită afinitate faţă de risc. În anii 1960-70, mulţi tineri din zonă au emigrat în SUA, Australia sau Germania. Cei care au rămas au decis să fondeze însă mici afaceri de familie, care să le asigure un alt viitor, decât cel bazat pe agricultură.
Companiile locale sunt foarte specializate şi sunt organizate în clustere. Multe sunt orientate puternic către pieţele ext