„Nu avem locuri libere de cazare", acesta este refrenul acestor zile de pe litoralul românesc. Hotelurile din Mamaia, staţiunea-vedetă, dar şi cele din sud sunt arhipline. Cum s-au întors românii către litoralul autohton? E cel mai bun sezon din ultimii cinci ani", recunoaşte Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. În 2010 şi 2011, la mijlocul lunii august circa 180.000-190.000 de turişi îşi petreceau aici vacanţa. Anul acesta, hotelierii speră ca numărul lor să depăşească 200.000. În urmă cu şapte ani, după o lungă perioadă în care a funcţionat din inerţie, mai mulţi actori ai acestui domeniu au luat decizia să se asocieze şi să încerce să dialogheze cu autorităţile şi cu turiştii pe o singură voce. De şapte ani, reprezentanţi ai hotelierilor, primăriilor, autorităţilor judeţene, asociaţiilor patronale au început să se reunească în structuri comune. Ideile lor, adunate, au dus în timp la succesul de astăzi al litoralului. Printre acestea se numără evenimentele organizate pe litoral, dar şi diferitele oferte speciale.
Vremea bună, un atu
Corina Martin, preşedintele ANAT şi al Asociaţiei de Promovare Litoral Delta Dunării, spune că printre explicaţiile sezonului bun se numără vremea frumoasă din acest an, dar şi weekend-ul prelungit de 1 Mai, care "a dat un start bun acestui sezon". Toate acestea nu ar fi însemnat însă nimic dacă nu ar fi existat tarife de cazare acceptabile. Preşedintele ANAT a atras atenţia asupra "tarifului fraierului", adică tariful cu care un turist cumpără camera de hotel direct de la recepţie. Cine cumpără un bilet anticipat, prin programe de tipul "early booking", nu numai că nu plăteşte "tariful fraierului", dar beneficiază şi de un discount de circa 35%. "Preţurile e clar că nu sunt de speriat, din moment ce staţiunile sunt pline. De principiu, preţurile sunt aceleaşi ca acum un an şi c