Industria farmaceutică te omoară cu zile ca să îţi ia banii. Marile companii din domeniu, care câştigă anual miliarde de euro, au creat şi introdus pe piaţă, în ultimul deceniu, medicamente noi, care au adus pacienţilor prea puţine beneficii şi au produs destul de mult rău, susţin experţii.
Afirmaţia potrivit căreia există “o criză inovativă” în domeniul medicamentelor din cauza greutăţii cu care se descoperă medicamente noi şi a cheltuielor mari pe care le implică aceasta este doar un mit, promovat de o industrie preocupată în principal de marketing, adaugă oamenii de ştiinţă, citaţi de publicaţia britanică The Independent. Faptul că numărul de medicamente noi brevetate în fiecare an se menţine constant – între 15 şi 25 – contrazice afirmaţiile industriei farmaceutice. Dar majoritatea medicamentelor noi aduce modificări minore celor deja existente şi urmăreşte să cucerească un mic segment de piaţă, nu să ofere inovaţii terapeutice reale, transmite Rador. Studii independente arată că 85-90% din medicamentele noi oferă beneficii minime faţă de tratamentele existente, iar unele – cum ar fi analgezicul Vioxx şi Avandia, pentru tratarea diabetului – au avut efecte secundare grave, care au dus la retragerea lor.
Profesorul Donald Light, de la Universitatea de Medicină din New Jersey şi Joel Lexchin, de la Universitatea York din Toronto, scriu în British Medical Journal că situaţia a rămas neschimbată în ultimii 50 de ani. Stimulentele pentru crearea de medicamente sunt greşite şi au distorsionat comportamentul industriei. Se cheltuieşte mai mult pentru marketing (25% din venituri) decât pentru descoperirea de molecule noi (1,3%). Industria farmaceutică susţine că introducerea unui medicament nou pe piaţă costă un miliard de lire, sumă exagerată şi imposibil de suportat. Autorii articolului mai spun că fondurile pentru cercetare au sporit considerabil între