Nu puţini oameni de bun-simţ se întreabă, pe bună dreptate, care sunt costurile economice, suportate de România, pentru tevatura stîrnită de suspendarea din funcţie a Preşedintelui României şi încercarea USL de a restructura eşafodajul de putere pe care s-a sprijinit mandatul de guvernare al PDL. Ca de obicei, cînd oamenii pun întrebări pertinente, există o veste bună şi una rea! În cazul de faţă, vestea rea este că teoriile şi structurile explicative ale ştiinţei economice sunt foarte slabe şi la acest capitol. Avem prea puţine idei, ipoteze, concepte şi cercetări care să ne permită un răspuns. Există instrumente capabile să măsoare efectele anumitor input-uri politice asupra proceselor economice şi a rezultantelor lor pe termen scurt, mediu sau lung, cum este cazul anumitor tipuri de politici guvernamentale, fiscale, de promovare a consumului, a investiţiilor, a schimburilor comerciale sau a producţiei, de acumulare, redistribuire şi utilizare a capitalului şi a veniturilor etc., ale căror efecte sunt cartografiate. În schimb, întrebări de tipul celei cu care ne confruntăm astăzi în România, "Cît ne costă, din punct de vedere economic, haosul, dezorganizarea şi comportamentele aberante ale politicienilor?", rămîn fără răspuns. Desigur, oricine este liber să aibă propriile impresii, idei şi eventual convingeri în această problemă, iar unele dintre ele, cu siguranţă, sunt adevărate! Problema este că nu avem nici o bază teoretică pentru a şti care anume sunt adecvate şi care nu, respectiv pentru care anume motive sunt adevărate sau false. Mai rău, nu avem încă nici fundamentele conceptuale pentru a iniţia un proces coerent de cercetare în acest sens.
Vestea bună este că anumite estimări pot fi, totuşi, făcute, iar ele ne permit măcar să fixăm tipologia economică a consecinţelor grave şi, într-o oarecare măsură, să estimăm gradul de mărime al resurselor şi al