Reprezentantii Fondului Monetar International (FMI) insista ca statul roman trebuie sa privatizeze cat mai repede companiile aflate in subordinea sa, insa brokerii sustin ca momentul ales nu este cel potrivit, astfel ca pretul obtinut ar putea fi cu mult sub valoarea reala a actiunilor.
In cadrul negocierilor din ultimele zile, expertii Fondului s-au aratat nemultumiti de intarzierea procesului de privatizare la Tarom si CFR Marfa, care trebuia incheiat in iunie, respectiv iulie. Insa calendarul a fost amanat pana in luna noiembrie.
"Din pacate, momentul este foarte prost pentru vanzatori in general, n-ar merita. Din nefericire, nu avem alte solutii. Doua sunt conditiile, in opinia mea: una, privatizarea sa fie facuta dupa regulile pietei de capital, si a doua, statul sa pastreze un pachet de control de minim 33%", a declarat Leonard Visan, director general adjunct al Eastern Securities, pentru Ziare.com.
In aceste conditii, intrebarea care se pune este daca vor exista cumparatori pentru companiile de stat romanesti.
"Interes pentru preluarea lor va exista, insa, tinand seama de istoricul lor de profit si nevoia de ajustari, in conditiile actuale, in care Romania e privita cu scepticism, pretul obtinut ar fi unul foarte scazut", a sustinut Claudiu Cazacu, broker la X-Trade Brokers, pentru Ziare.com.
Ovidiu Dumitrescu, seful departamentului de analiza de la Tradeville, afirma ca aceste companii starnesc interesul unor cumparatori.
"Companiile de energie si logistica sunt atractive pentru diverse tipuri de investitori (de la fonduri de pensii sau fonduri specializate pe aceste sectoare la investitori privati in cautare de diversificare). O situatie mai delicata o reprezinta companiile aeriene (unde pretul petrolului tinde sa comprime mult marjele de profit) insa, fara o alternativa viabila la trans