- Biserica ortodoxă de la Miceşti, Alba Iulia -
„Chivotul mediatic. Noțiunea de chivot mediatic adună laolaltă un arhetip și o procedură. Arhetipul chivotului are două ipostaze: de receptacol și de obiect păstrător al Sfintelor Taine. Receptacolul media al chivotului păstrează iconografia unui patrimoniu atipic selectat pe baza unei proceduri mediatice. O definiție a chivotului mediatic: CORABIE – CHIVOT / înaintare, receptacol + păstrător, mediatic/ CHIVOT – ARCĂ.
DE ACELASI AUTOR Contele de Rîmnic Printre blocuri la Focşani Evanghelie Zappa şi reşedinţa lui de la Broşteni, Ialomiţa La CăiuţiZicem frecvent și oarecum neglijent că icoana reprezintă, reproduce, exprimă, descrie, întruchipează, simbolizează, închipuie, ignorînd că vorbește vizual prin evidențe, întocmai cum vorbește Domnul. De fapt, Domnul zice numai în Vechiul Testament, în cel Nou arată, toate zicerile Sale fiind esențialmente indexale, iconice. Vocația de a arăta constituie caracteristica definitorie a icoanei. Față de toate speciile imaginii este singura care are puterea de a arăta și de a produce arătări. Ea însăși este o arătare. Nici arătarea iconică și nici icoana nu pot fi ținute sub obroc; ca arătări, amîndouă au vocație mediatică. Transmit oamenilor dreapta credință pe văzutelea și pe arătatelea. Sînt incompatibile cu formularea speculativă sau esoterică. Taina unei icoane este publică, lipsită de clar-obscur. Este o știre divino-umană, un «produs media» al Bisericii.
Arhitectul a făcut un chivot în formă de corabie – sau invers, o corabie cu chip de chivot – iar iconograful a transformat chivotul-corabie în arcă, în pîntecul căreia a înghesuit tot ce înseamnă Biserica...“ – Sorin Dumitrescu, 3 martie 2012, Duminica Ortodoxiei. http://www.arhiforum.ro.
Cele de mai sus se referă la proiectul unei biserici, realizat de arhitectul Dorin {tefan împreună cu pictorul Sor