Mulţi comercianţi apelează la practici comerciale interzise bazându-se pe neinformarea consumaorilor. O organizaţie care apără drepturile consumatorilor a întocmit o listă cu cele mai frecvente practici.
Practicile comerciale incorecte sunt activităţi (precum publicitatea şi marketingul) legate de promovarea, vânzarea sau furnizarea unui produs către consumatori. O practică comercială este incorectă dacă este considerată inacceptabilă pentru consumator, conform unor criterii specificate.
Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România - o9atitudine! - InfoCons vă prezintă care sunt aceste practici interzise:
1. A face afirmaţia neintemeiată privind deţinerea de mărci de încredere şi coduri;
2. Publicitatea-capcană;
3. Comercianţi care invită la cumpărarea unui produs cu intenţia de a promova ulterior un alt produs;
4. Utilizarea falsă a „ofertelor limitate": „oferta specială, valabilă doar azi!";
5. Servicii post-vânzare într-o altă limbă: de exemplu marketing în engleză, servicii post-vânzare în suedeză;
6. Publicitate pentru produsele care nu pot fi comercializate legal;
7. Prezenta drepturilor care sunt garantate de legislaţia comunitară consumatorilor de pretutindeni ca o caracteristică nouă sau distinctivă a ofertei comerciantului;
8. Articole publicitare: „mesaje amestecate/subiective";
9. Marketingul care utilizează frica consumatorilor faţă de riscurile privind siguranţa;
10. Folosirea momelilor pentru a înşela consumatorul;
Publicitate înşelătoare
11. Schemele piramidale;
12. Publicitate înşelătoare: „Sfârşitul contractului de închiriere! Lichidare de stocuri!";
13. Creşterea şanselor de câştig: cum să câştigi la jocurile de noroc; @N_P