"Anul trecut am dat efectiv drumul la terminalul GPL de la Midia", spune Bogdan Idu, directorul general de la Octogon Gas &Oil, cel mai modern terminal de GPL din Europa și cel mai mare din România, cu o capacitate de stocare de 4.000 mc.
Obiectivul este conectat la calea ferată, la reţeaua rutieră şi la transportul pe apă. El include o dană de acostare, cu adâncimea de 9,5 metri, al cărei cheu are lungimea de 120 m. Terminalul poate primi nave de 2.500 tdw. Totalul tonelor operate la terminalul Năvodari, Cap Midia a fost de 60.008 de tone în perioada aprilie-decembrie 2011, din 42 de nave.
Piața totală de GPL din România este de 480.000 de tone, din care 250.000 de tone sunt importate. Trebuie precizat că mare parte din GPL-ul transvazat la Midia a fost transportat în alte țări. Transvazarea înseamnă preluarea de butan, propan şi amestecuri de butan/propan din nave maritime în rezervoare de stocare montate pe țărm și încărcarea pentru expediere în cisterne de cale ferată sau în autocisterne. „La cerere, se poate expedia GPL și în barje, prin punctul de descărcare a navelor care poate fi folosit în acest scop“, precizează Bogdan Idu.
Printre cei mai importanţi jucători de pe piaţa românească de GPL se numără ButanGas, Petrom Gas, Rompetrol Gas, LukOil şi MOL. Printre clienții din 2011 și 2012 ai Octogon Gas se numără Rompetrol, Butan Gas, Oltchim, Oxton etc. „Valoarea investiţiei s-a ridicat la 13 milioane de euro, din care 9,4 milioane de euro au fost credit de la Banca Transilvania“, după cum declară Corneliu Idu, întemeietorul afacerilor din familia Idu.
Midia poate dubla capacitatea de operare
Fostul căpitan de cursă lungă spune că finalizarea terminalului a fost amânată de o deviere a căii ferate pentru a trece chiar prin curtea terminalului, deviere care a costat suplimentar și a consumat timp. Dar este