S-au dus vremurile în care orice ieşire în oraş se sfârşea în faţa unei prăjituri, la cofetărie. Acum, gustările dulci se cumpără (mai mult) „la pachet“ sau chiar online.
Cântărim mult şi cumpărăm tot mai puţin. Atât de puţin încât şi cofetarii s-au văzut nevoiţi să-şi adapteze oferta la noile cerinţe ale pieţei: la modă sunt mini-prăjiturile, platourile cu deserturi şi mini-torturile personalizate, pe care românii le comandă, de obicei, la ocaziile festive. Puţine cofetării mai au mese şi încurajează ideea socializării dulci, la faţa locului.
„Nu mai e la modă mersul la cofetărie. Nu se mai obişnuieşte nici măcar să ieşi "la colţ", să iei desertul pentru seară“, stabilește de la bun început cadrul discuţiei Andrei Iancu, directorul de vânzări al cofetăriilor Armand. Obişnuiţii casei, continuă el, vin „să-şi facă provizii sau să comande prăjituri şi lasă, în medie, 13 euro la casa de marcat“. Iar afacerile cu marţipan şi fondante par să meargă destul de bine. Cum sunt deja patru Armand în Bucureşti, din care cumpără zilnic circa 140 de clienţi, un calcul simplu arată că firma are încasări zilnice în jur de 1.800 de euro, cifră comparabilă cu încasările unui restaurant. „80% din vânzările noastre se bazează pe comenzi de torturi (...) românii sunt mari consumatori de prăjituri, dar au rămas fani amandine, savarine... Segmentul deserturilor mici, al mousse-urilor de fructe sau ciocolată este abia în fază de dezvoltare la noi“, comentează Andrei Iancu, explicând că „în aceste condiţii, extinderea gamei de astfel de specialităţi este o tendinţă naturală a pieţei, iar cei care vor ţine pasul cu nevoile clienţilor şi îi vor surprinde cu produse noi, nu vor avea decât de câştigat“.
În cifre, vânzările Armand au ajuns la jumătate de milion de euro, iar estimarea pentru 2012 vizează dublarea afacerilor. „Am deschis prima cofetărie în o