Astă-iarnă, dincolo era mai ieftin, dar românii n-au avut bani pentru a-şi rezerva sejururi. Mai târziu, puterea de cumpărare şi-a mai revenit, dar oferta românească a fost mai convenabilă.
Un fenomen surprinzător şi-a făcut apariţia în acest sezon estival pe litoralul românesc: încă din iunie, hotelurile sunt 100% ocupate şi, mai mult, turiştii români care în anii trecuţi preferau Bulgaria îşi petrec vacanţa 2012 în staţiunile noastre. Tour-operatorii care cunosc îndeaproape ambele pieţe turistice au identificat, pentru „Adevărul", câteva dintre motivele pentru care românii şi-au întors faţa către litoralul autohton.
Schimbarea s-a văzut încă din iarnă
„Prezenţa cererii româneşti în turismul bulgar a înregistrat pentru prima dată o scădere în 2012 de aproximativ 11% faţă de anul 2011. Asta în condiţiile în care, din 2008 până în 2011, Bulgaria avea creşteri importante din sosirile românilor, respectiv între 15% şi 20 sau chiar 25% de la un an la altul", ne-a explicat Silviu Cenuşă, directorul general al agenţiei S&S Travel, specializată în pieţele din România şi Bulgaria. El arată că primul semnal de alarmă (pentru bulgari, desigur) a avut loc în momentul rezervărilor timpurii: „Începutul anului 2012 a reprezentat o curbă negativă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar anul 2011 a fost cel în care creşterea segmentului pieţei româneşti în turismul bulgar a încetinit la doar câteva procente".
În opinia specialistului, principalii factori care au dus la încetinirea creşterii şi apoi la descreştere în Bulgaria au fost criza financiară din iarnă şi introducerea regimului all inclusive în România. „Turiştii nu au mai beneficiat de acel discount de 20-25% din tariful de bază. În momentul în care s-a ajuns la rezervările cu tarife standard, evident totul a părut mai scump. În acelaşi timp au existat hoteluri din Bulgaria care au