"Masura anuntata de Guvern este una bine-venita in aparenta. Pe de o parte trebuie sa rezolve problemele de cash-flow ale societatilor, sa reduca evaziunea fiscala si sa contribuie la cresterea gradului de colectare a TVA la buget. Insa, pe de alta parte, implementarea acestei masuri, fara o strategie detaliata de aplicare, poate sa afecteze indirect mediul economic. Daca Guvernul va aplica masura de la 1 ianuarie 2013, atunci organele statului ar trebui sa elaboreze cat mai repede norma de aplicare si sa ofere contribuabililor transparenta si o cat mai buna informare in legatura cu aplicarea masurii", spune Luminita Ristea, partener CRG NEXIA.
Care sunt efectele secundare pentru contribuabili?
In conditiile in care avantajele implementarii noului sistem sunt evidente, nimeni nu vorbeste despre dezavantajele care pot sa apara, precum si despre costurile suplimentare la care vor fi supusi agentii economici.
Trebuie mentionat ca implementarea acestei masuri poate genera o crestere a activitatilor contabile a societatilor. Aceasta se traduce in ore si competente suplimentare, deci in personal supliementar, la care se adauga costurile cu actualizarile de programe informatice pentru tinerea evidentei contabile. "In general agentii economici cu cifre de afaceri sub 500.000 nu sunt dispusi sa investeasca in servicii contabile si fiscale de calitate, adesea evidenta contabila fiind deficitara. Odata cu aplicarea noii masuri vor fi obligati sa-si suplimenteze activitatea contabila si implicit sa plateasca suplimentar pentru astfel de servicii, altfel riscand amenzi in urma controalelor fiscale", precizeaza Luminita Ristea.
Cum se vor raporta declaratiile in ROL-ul fiscal?In Romania sistemul contabil are la baza principiul contabilitatii de angajamente, adica facturile emise si primite se inregistreaza la data primirii lor si nu la data decontarii lo