Sigur că subiectul zilei de azi e ce se întâmplă la Curtea Constituţională. Şi e capital ce se întâmplă acolo, pentru destinul României – am spus-o şi o repet.
Dar e şi asta o veste care te loveşte în optimism, rău de tot: Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) estimează costul Autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni, în lungime de 310,3 kilometri, la 6 (şase) miliarde şi 140 (o sută patruzeci de milioane) de euro! 20 de milioane de euro pe kilometru. Preţurile din standardele româneşti şi internaţionale de cost sunt de 3-4 ori mai mici. Prin lumea largă rar auzi de aşa ceva, în afara autostrăzilor subacvatice sau suspendate...
Iată şi câteva „curiozităţi” – nu din lumea largă, ci de ici-işa, de la Romanica. Ştiţi cine a construit cele mai scumpe drumuri din ţară? Răspuns: asta e simplă, ştim cu toţii – e celebra companie americană Bechtel, care a încasat de la statul român 28 de milioane de euro pe fiecare din cei 54 de kilometri construiţi de când se află în România şi până în 2011. Însă, dacă termenii contractului renegociat anul trecut sunt respectaţi, Bechtel ar mai trebui să construiască încă o dată pe atât (mai exact, încă 64 de kilometri), cu nicio treime din banii încasaţi deja. Aşa, am ajunge la un cost mediu de 16,5 milioane de euro.
Ştiţi cine a proiectat Autostrada Bechtel (Transilvania)? Răspuns: Search Corporation şi Iptana.
Ştiţi cine a proiectat Autostrada Târgu Mureş - Iaşi – Ungheni? Răspuns: Search Corporation şi Iptana (alături de Inocsa).
A costat Autostrada Bechtel mai mult de cât s-a estimat? Răspuns: desigur, preţul plătit de statul român este de vreo patru ori mai mare decât cel din contractul iniţial...
De ce au fost atunci, selectate, aceleaşi firme şi pentru Autostrada Târgu Mureş - Iaşi – Ungheni? Răspuns: pentru că sunt controlate de penticostalul româno-american Mi