Câștigul lecturii volumului Iter in silvis este acela al plasării curiozității cititorului într-o cartografie extrem de variată și sofisticată a cunoașterii misterelor divine ori a călătoriilor la cer ale sufletului înlăuntrul unor coordonate ce le circumscriu manifestarea.
Culianu, congenial lui Bianchi
Dacă ar fi să imaginăm locul unde Ioan Petru Culianu începe să redacteze trei dintre contribuțiile sale în domeniul istoriografiei istoriei religiilor, monografiile dedicate operei lui Mircea Eliade și lui Hans Jonas, respectiv studiul unui mitologem gnostic publicat în prestigioasa revistă Numen [1], ar trebui să ne gândim la un spațiu monastic franciscan de secol XIII. În 1974 (iulie-august), din mănăstirea San Damiano, Assisi (Perugia), Ioan Petru Culianu trimitea 3 manuscrise la corectat și câteva scrisori [2] maestrului său Ugo Bianchi (1922-1995). Acesta din urmă, fost discipol direct al lui Raffaele Pettazzoni (1883-1959). Pentru 3 decenii a jucat rolul de lider al disciplinei. Mai întâi, președinte al Società Italiana per la Storia delle Religioni, iar, mai apoi, președinte al International Association for the History of Religions, 1990-1995. Axul în jurul căruia gravitează studiile bianchiene dedicate religiilor antice ale Greciei, Romei, Iranului, dar și tematici cum ar fi gnosticismul, maniheismul, dualismul, cosmogoniile ori subiecte dedicate etnografiei religioase este unul singur, anume cel al metodologiei cercetărilor de tip istorico-religios, unde geneza este opera și coordonarea științifică a lui Raffaele Pettazzoni. Exemplu rarisim, Bianchi este inițiatorul și organizatorul unor colocvii internaţionale menite să stabilească uzul științific al unor termeni precum gnosticism, gnoză, dualism, docetism, religie etc. Au fost redactate rezoluții, declarații, sinteze. Da, se poate și asta! Ele s-au dor