Cererea pentru autoturisme sport şi alte bunuri de lux şi simboluri ale stilului de viaţă italian a scăzut în ultima perioadă din cauza austerităţii şi a atenţiei sporite pe care autorităţile au acordat-o celor cu averi mari. Exporturile de "supermaşini" la mâna a doua au urcat de trei ori faţă de anul trecut, arată Bloomberg.
"Italia este una dintre fortăreţele supercar-urilor, iar aceste maşini dispar acum de pe străzi. Situaţia are o valoare simbolică uriaşă şi arată cât de profundă este criza", comentează Giuliano Noci, decan asociat la şcoala de business a Politehnicii din Milano.
Exodul de maşini sport din Italia reflectă cererea mult mai redusă pentru astfel de automobile pe piaţa autohtonă a unor mărci precum Ferrari şi Maserati, cele mai profitabile divizii ale gigantului Fiat.
Oficialii estimează că vânzările de maşini de super-lux în Italia vor coborî în acest an cu 47%, la 593 de unităţi, de la peste 1.100 pe an în 2008. Piaţa va reveni la nivelul anterior crizei abia în 2016.
Guvernul condus de Mario Monti implementează măsuri de austeritate, în încercarea de a aşeza datoria de stat, în valoare de peste 1.900 miliarde euro, pe o pantă ascendentă.
Economia Italiei se află în cea de-a patra rundă de recesiune din 2001, fiind în contracţie de patru trimestre consecutive. Şomajul a atins maximul ultimilor trei ani.
Fiat a suspendat investiţiile
Cel mai mare constructor auto italian, Fiat, a suspendat temporar toate investiţiile în ţară. Directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide să mai închidă o fabrică, după cea din Sicilia scoasă din uz anul trecut.
Cererea tot mai slabă pentru maşini de lux va fi o nouă lovitură pentru Fiat pe piaţa locală şi ar putea accelera tranziţia grupului către pieţe aflate în revenire sau chiar