Neîncrederea FMI vine din comportamentul public de până acum al liderilor USL, care nu sunt deloc convinși că soluțiile existente sunt cele dezirabile, dar nu prea au ce face, și din tonalitatea isterică a politicii românești, care împinge inevitabil economia pe un plan secund.
Relația cu Fondul Monetar Internațional începe să fie tot mai mult testul de maturitate al guvernelor României. Și, ca la bacalaureat, miza este să treci, să iei cinci, nu să performezi. E drept, în ultima perioadă s-au luat și niște note mai bune, cu eforturi enorme însă și costuri pe măsură pentru societate și clasa politică. Pe de altă parte, faptul că există o continuitate în politica guvernamentală a acestui an, deși avem deja trei guverne diferite, e de salutat. Faptul în sine e de salutat, motivul pentru care se întâmplă asta, mai puțin: incapacitatea de a veni cu formule noi, propuneri viabile, alternative la vechiul model propus de FMI, acela al echilibrării cu orice preț a deficitului bugetar și un control cât mai riguros al companiilor de stat (prin management privat și privatizări/listări), al pierderilor. Aceste alternative erau așteptate de la Guvernul Ponta și, cel puțin în ceea ce mă privește, nu pentru că politica FMI nu mi se pare justă, ci pentru că în opoziție Ponta & co. au criticat în permanență acordul dacă nu pe fond, ca acum doi ani, pe formă în ultima perioadă, cu un amestec de discurs etatist și naționalist. De altfel, linia a doua a USL a lăsat nuanțele la o parte, a apăsat pedala naționalist-etatistă până la fund, a dat de pământ cu toate privatizările, a râs de ideea listării pe bursă a companiilor energetice și a minimalizat strategia de a alege manageri privați.
Odată ajunși la putere, cu un ministru de Finanțe, Florin Georgescu, dacă nu „tatăl și mama“ ai acordului, oricum rudă apropiată, tonul critic s-a r