Tăvălugul instituţional din ultimele două luni a măturat, pe lângă instituţiile-veto aflate în calea demiterii preşedintelui, şi instituţii secundare ca miză politică, precum ICR. Cazul diplomaţiei culturale arată că drumul de la o agenţie culturală fadă la o instituţie autonomă este spectacular de scurt şi, probabil, reversibil.
Diplomaţia culturală şi programele Institutului Cultural Român au fost printre primele victime colaterale ale guvernării din ultimele două luni, instituţia fiind acuzată de politizare, netransparenţă şi ineficienţă a cheltuirii banului public. Deşi reacţiile de sprijin ale artiştilor au fost prompte, uneori neaşteptate şi vizibil ritoase, deşi un protest „al papioanelor“ organizat de ARCEN a adunat peste 500 de susţinători în faţa sediului ICR, ordonanţa de urgenţă a trecut obiecţia de neconstituţionalitate şi acum instituţia se află în subordinea Senatului, cu mandatele de conducere depuse şi bugetul ciuntit.
Momentul este potrivit pentru o retrospectivă a diplomaţiei culturale iniţiate de ICR, în special pentru evoluţia spectacular de scurtă de la o agenţie culturală fadă la un actor cu respiraţie occidentală, cu misiunea clară de a susţine vizibilitatea bunurilor culturale şi a industriilor creative. Diplomaţia culturală a apărut ca instrument de politică externă al marilor puteri europene la începutul secolului XX şi menirea principală a fost de adjuvant al diplomaţiei publice. Iniţial, programele au avut ca intenţie nu numai o „mission civilisatrice“ a Europei, ci şi conservarea identităţii culturale şi a limbii comunităţilor etnice din afara statului-naţiune, prin sprijinul şcolilor, bibliotecilor şi bursierilor. Începuturile diplomaţiei culturale pentru Statele Unite ale Americii însă au fost orientate spre asigurarea prezumţiei de bună-credinţă în contexte de adversitate a op