Românii îşi cumpără haine de firmă, cele mai performante telefoane mobile şi maşini scumpe din dorinţa de a ieşi în evidenţă, spun specialiştii.
„În urmă cu câţiva ani, de fiecare dată când ajungeam în vizită la sora mea la Bucureşti, mergeam la angroul din Fundeni, pentru a-mi cumpăra haine. Erau ieftine şi, în plus, emblemele semănau foarte bine cu cele ale firmelor pe care eu nu mi le permiteam, dar pe care prietenii mei şi le cumpărau adesea. În grupul nostru de prieteni era un fel de competiţie: care avea cele mai multe haine de firmă", spune Eugen (28 de ani), din Focşani.
Specialiştii au o explicaţie pentru această tendinţă. „Mania pentru mărci, care se manifestă la noi în ţară, este generată de dorinţa de a ieşi în evidenţă. Persoanele care ţin neapărat să li se vadă eticheta hainelor pe care le poartă vor să arate că sunt de succes, că au acces la lucruri care le deosebesc de ceilalţi, care nu sunt accesibile oricui. Pentru aceste persoane nu există criterii valorice foarte importante. Universul valoric este centrat pe etichetă, şi nu pe ceea ce fac", spune sociologul Hanibal Dumitraşcu. De aceeaşi părere este şi creatorul de modă Silvia Terziu, absolventă a Universităţii Internaţionale de Modă Esmod din Paris.
„Persoanele care preferă aceste haine sunt cele care vor să arate tuturor că au ajuns la un stadiu în care îşi permit să se îmbrace în aceste mărci. De obicei se întâmplă lucrul acesta în ţările în care lumea nu avea în trecut acces la produsele de lux. Bineînţeles că acest tip de îmbrăcăminte nu este accesibil tuturor românilor, dar cu un mic efort se poate achiziţiona o piesă din colecţiile dorite şi ulterior se va putea utiliza pentru o perioadă îndelungată", spune Silvia Terziu.
Telefonul şi maşina, etaloanele succesului
Dorinţa de a epata se manifestă şi în achiziţionarea telefoanelor mobile, care trebuie să fie