Transportatorii navali de containere din Grecia ar putea deveni lideri mondiali în industria de profil, luând locul Germaniei, care controlează aproximativ 40% din piaţa mondială, pentru că în prezent două treimi din flota maritimă germană se confruntă cu mari probleme financiare din cauza turbulenţelor economice mondiale, în timp ce armatorii greci stau pe un munte de bani.
Transportatorii de containere din statul elen profită de pe urma problemelor financiare cu care se confruntă companiile germane din industria de profil, aceştia cumpărând firmele intrate în insolvenţă la preţuri de chilipir după ce în perioada de boom al comerţului maritim şi-au vândut navele pentru câştiguri uriaşe, scrie The Telegraph.
"Grecii au o grămadă de bani. Ei sunt complet izolaţi de problemele politice ale Greciei. În timpul perioadei de boom au vândut navele la preţuri mari, iar acum le răscumpără pentru o fracţiune din acel preţ", a afirmat Dimitris Morochartzis, analist la Lloyd's List Intelligence, companie de consultanţă specializată în transportul maritim.
Grupul grec Costamare a cheltuit 1,2 miliarde dolari din 2011 până în prezent pentru a-şi extinde flota, iar luna trecută a cumpărat compania germană Stadt Lubeck, aflată în insolvenţă, pentru 11,3 milioane dolari. Un detaliu frapant al tranzacţiei este că banca germană HypoVereinsbank a finanţat grupul grec în detrimentul transportatorilor germani.
"Îi plac mai mult pe clienţii greci decât pe noi", a spus un reprezentant al unei firme germane.
Companiile greceşti sunt sprijinite de băncile din China, a afirmat Giorgos Xiradakis, analist în cadrul companiei de consultanţă XRTC. Premierul Chinei Wen Jibao a promis acum doi ani că băncile chineze vor acorda credite de 5 mld. dolari industriei de transport din Grecia. Promisiunea făcea parte dintr-un plan al Chinei care avea două obiective, ca ţar