În plină criză economică, există totuşi o meserie căutată de angajatori şi plătită foarte bine. Este vorba despre cea de ofiţer de navă. „Se estimează că, în prezent, deficitul pe piaţa mondială este de circa 12.000 de ofiţeri de navă", a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Naţional al Navigatorilor (SLN) şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) din România.
Salarii de 7.000 de euro
Meseria este, cum spuneam, bine plătită (cel puţin dacă ne raportăm la salariile medii din România). Potrivit unor surse bine informate din piaţă, un ofiţer de cart câştigă, în medie, 2.500 de euro lunar. Venitul pentru un căpitan este de 5.000 de euro, iar comandantul de vas câştigă circa 7.000 de euro lunar. Sumele diferă în funcţie de tipul navei.
Dacă în trecut existau discriminări salariale, românii fiind plătiţi mai puţin decât colegii lor din centrul Europei, de exemplu, după integrarea în Uniunea Europeană lucrurile nu mai stau aşa. „Aş putea spune chiar că un român câştigă mai bine decât un ucrainean sau un rus, care nu fac parte din uniune", spune un căpitan de vas. Salariile colegilor din Europa de Vest sunt mai mari, dar aceştia sunt angajaţi direct de către firmele din ţara lor.
Un ofiţer de cart german câştigă, astfel, circa 4.000 de euro, dar aproape jumătate din sumă se duce pe plata taxelor, impozitelor şi asigurărilor de sănătate.
Majorări de anul viitor
Adrian Mihălcioiu spune că în viitor aceste salarii se vor majora. „Am început anul acesta un ciclu pentru creşterea salariilor pentru navigatori, până în 2014. Astăzi putem să anunţăm că această convenţie maritimă stabilită să intre în vigoare în august 2013 a fost semnată de al 30-lea stat, deci sigur anul viitor va fi în vigoare. Pentru marinari este o veste bună, pentru că vor avea într-adevăr drepturi, vor avea protecţie socială, vor avea