„Ai costuri reduse, ești profitabil“. O filozofie de afaceri simplă, dar nu foarte ușor de aplicat la orice companie. Și nici foarte ieftină.
Este suficient să analizezi un segment anume din industria grea și să constați că numai pentru eficiența energetică marile companii producătoare pun deoparte zeci de milioane de euro. Aceste bugete sunt, de regulă, adaptate nevoilor din piață, capacității de a absorbi o anumită cantitate din producție. Și atunci, nu mai miră pe nimeni că producătorul de aluminiu Alro Slatina, cel mai mare consumator de electricitate din România, a ajuns la performanța de a diminua consumul de energie cu 75% pe tonă în sectorul de aluminiu procesat, din 2003 până în 2011, datorită programului de investiţii pentru creşterea eficienţei energetice, implementat după privatizare. Ca o consecință firească, și consumul de gaz a scăzut cu până la 80% în aceeași perioadă. Grosso modo, investițiile pentru creşterea eficienţei energetice au depășit 77 milioane de dolari (aproximativ 62 milioane de euro), la Alro Slatina, în perioada 2005-2011. Și nu s-au oprit aici.
Fără întrerupere
Compania a mai investit 15 milioane de dolari, în același scop, anul acesta. „Am pus accent pe îmbunătăţirea consumului specific, indiferent că este vorba de energie, gaze sau alte materii prime. Practic, am obținut reduceri semnificative ale costurilor prin creşterea eficacităţii operaţiunilor. În plus, scăderea consumului pe tona de aluminiu ne-a ajutat să echilibrăm creşterea constantă a preţului energiei“, a spus Gheorghe Dobra, directorul general al Alro Slatina. Punctual, 27 milioane de dolari au mers către creşterea intensităţii curentului electric la cuvă, la halele de electroliză active, până la 120 kA, ceea ce a determinat obţinerea unei producţii mai mari, cu impact direct asupra reducerii consumului de electricitate pe tona de aluminiu. În cont