„Mişcarea de 5 stele” a comicului Beppe Grillo a devenit a treia forţă politică din Italia după alegerile locale, a câştigat primăria oraşului Parma şi este creditată în sondaje cu 19% din voturi la următoarele alegeri generale. Expert al relaţiei dintre politică şi new media, Giovanni Navarria descrie cum a reuşit o formaţiune a cetăţenilor să-i înfrângă pe candidaţii sistemului.
Interviu din dosarul Noile mişcări civico-politice din ediția nr. 29 a FP România (iulie/august 2012), din 20 iulie la toate standurile de presă.
Ce a declanşat ascensiunea şi succesul electoral al Mişcării de 5 stele la alegerile locale din Italia?
Beppe Grillo a fost fără îndoială un actor-cheie în succesul mişcării. El este unul dintre cei mai populari şi controversaţi stand-up comedieni care au apărut vreodată la televiziunea italiană. Italienii văd în el un om care luptă din greu pentru dezvăluirea adevărului în chestiuni pe care media mainstream şi politicienii nu îndrăznesc sau nu doresc să le abordeze. Dat fiind statutul comediantului, nu este surprinzător că blogul său, beppegrillo.it, deschis în 2005 a servit ca prisma prin un număr tot mai mare de oameni citesc şi înţeleg ce se întâmplă în Italia. Pe paginile acestui blog, activiştii Mişcării de 5 stele şi-au ascuţit dinţii.
Momentul care a pus lucrurile în mişcare a fost 8 septembrie 2007, când peste două milioane de oameni s-au adunat în peste 200 de oraşe – din Italia şi din străinătate – pentru a le striga vaffanculo parlamentarilor lor. Ziua Vaffanculo a fost un moment crucial în istoria societăţii civile tinere, orientate către web. Mii de membri implicaţi în comunitatea activă a blogului au arătat mass-media, dar şi-au demonstrat şi lor înşişi, că sunt o mişcare largă de cetăţeni cu adevărat angajaţi, care sunt capabili să organizeze un protest naţional, să semneze o petiţie, să voteze î