Criza a schimbat destul de semnificativ chiar şi comportamentul cumpărătorilor de maşini din clasa superioară. Mai nou aceştia nu se aruncă la primul dealer întâlnit în cale şi se intresează unde găsesc produsul cel mai ieftin chiar dacă acesta este la sute de kilometric distanţă. Astfel, mai nou, dealerii auto din Germania, obişnuiţi până acum să vândă cu uşurinţă automobile premium la preţurile de listă sau pentru sume apropiate, se plâng că tot mai mulţi clienţi vin hotărâţi să negocieze şi adună contraoferte de la mai multe mărci sau de la magazine concurente.
"În fiecare zi, clienţii vin la noi în showroom cu oferte de la alte companii sau de la alţi dealeri BMW. A devenit parte din rutina zilnică. Profiturile merg în jos, iar reducerile de preţ erodează marjele", a declarat pentru Bloomberg Werner Enternmann, care operează un dealership BMW în sud-vestul Germaniei.
Schimbarea comportamentului clienţilor aflaţi în căutarea unui automobil reprezintă una dintre puţinele intruziuni materiale ale crizei datoriilor de stat din zona euro în viaţa de zi cu zi a germanilor.
Oaza de linişte se umple de nisipuri mişcătoare
Germania, cea mai mare economie europeană şi cea mai mare piaţă auto de pe continent, a fost în ultimii ani o oază de stabilitate şi creştere în Europa. Piaţa auto germană a crescut cu 0,7% în primul semestru al acestui an, faţă de scăderi de 20% în Italia, respectiv 14% în Franţa, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Economia a crescut cu 0,5% din PIB în primul trimestru, respectiv cu 0,3% în cel de-al doilea, iar şomajul este la cel mai redus nivel din ultimele două decenii.
Cu toate acestea, piaţa auto germană nu stă atât de bine pe cât pare. Criza sufocă cererea pentru automobile în majoritatea statelor europene, iar companiile încearcă să-şi crească afacerile în Germania indif