In primele zile ale lui septembrie 2012, Senatul Romaniei va alege o noua conducere a Institutului Cultural Roman (ICR), institutie ce a devenit, in ultimii ani, un subiect fierbinte si controversat. Acuzele sunt arhicunoscute, unele au fost facute rational si cu spirit critic, altele s-au constituit in adevarate deliruri nationaliste sau atacuri la persoana. Pe scurt, punctele nevralgice ale mandatului domnului Horia-Roman Patapievici tin de asigurarea transparentei achizitiilor, serviciilor si programelor de finantare ale ICR, de asigurarea transparentei privind selectarea castigatorilor de programe culturale, editoriale si de burse, de asigurarea transparentei privind corpul de experti ai ICR, de auditarea programelor culturale ale ICR. Cum e bine sa lasam trecutul la trecut, iata cateva posibile solutii pentru a avea un ICR mai transparent si mai eficient.
Realizarea unui Consiliu Consultativ al ICR format din reprezentantii asociatilor profesionale de creatori, reprezentantii organizatiilor non-guvernamentale si ai operatorilor culturali, reprezentantii beneficiarilor finantarilor pentru proiectele, bursele si rezidentele ICR. Acest Consiliu Consultativ al ICR se va intruni la invitatia Consiliului de Conducere al ICR inainte de demararea finantarilor ICR pentru a propune conducerii ICR formate performante privind criteriile de evaluare, grilele de evaluare, rapoartele de evaluare, principiile nediscriminatorii si echitabile pentru operatorii culturali publici si privati. Comunicarea va fi mediata prin intermediul unui grup de lucru tematic on-line care va monitoriza reactiile si propunerile operatorilor culturali intr-un timp determinat.
Realizarea unui Corp de Experti ai ICR care sa asigure criterii europene de selectie, cod deontologic, de bune practici si de incompatibilitati. Corpul de experti va fi facut public si reinnoit anual prin confirm