Guvernele poloneze vând din afacerile statului din 1989, iar numai actuala administraţie a strâns din privatizări, în cei cinci ani de când guvernează, 12,6 miliarde euro, echivalentul a 3% din PIB. Varşovia nu se grăbeşte însă să renunţe la companiile care-i oferă controlul în sectoarele strategice, ci insistă pe vânzarea afacerilor mici, pentru a face economia mai eficientă.
Ministerul polonez de finanţe încearcă să găsească până anul viitor cumpărători pentru peste 300 de companii mici pentru a îmbunătăţi situaţia financiară a statului în contextul crizei din zona euro. Aceste privatizări ar putea aduce 3,7 miliarde euro în cuferele statului. Guvernul a vândut până acum, printre altele, o crescătorie de peşte, un producător de membrane pentru mezeluri, un producător de vinuri, unul de becuri şi unul de chibrituri, scrie The Wall Street Journal. Pe lista de vânzări se regăsesc o fermă de înmulţit animale, centre de sănătate, un producător de ceramică tradiţională poloneză şi un studio de animaţie.
"Guvernul nu ar trebui să rămână în toate aceste afaceri. Acestea nu sunt strategice. Unele privatizări aduc bani, ceea ce ajută bugetul. Alte companii sunt într-o situaţie financiară proastă, iar găsirea unui investitor este singura cale prin care pot fi salvate", a afirmat Tomasz Lenkiewicz, ministrul adjunct de finanţe.
Polonia a păstrat însă controlul unor coloşi precum KGHM Polska Miedz, unul dintre cei mai mari producători de cupru din lume, compania de utilităţi Tauron Polska Energia, Polska Grupa Energetyczna, cel mai mare producător polonez de energie, şi operatorul de loterie Totalizator. Primele trei companii colaborează acum pentru construirea primului reactor nuclear din Polonia, potrivit Dow Jones Newswires.
Un exemplu de privatizare de succes a unei afaceri mici este cel al producătorului de chibrituri Fabryka Zapalek Czechowice