Pierderile înregistrate de companiile aviatice ale lui Dinu Patriciu în 2010 au fost mai mari decât cele înregistrate anul trecut de toţi ceilalţi șase jucători de pe piața business jeturilor de lux VIP.
Vechiul proverb românesc, „obrazul subțire cu cheltuială se ține“ pare să funcționeze perfect atunci când vine vorba de piața business jeturilor de lux. După boomul de pe piața de taxi aerian din perioada 2004-2008, toate companiile de business jeturi sunt acum mai mult pe pierdere.
Astfel, pe piața charterelor de lux (vorbim de avioane și elicoptere a căror valoare de achiziție pleacă de la minimum șase milioane de dolari, care au înălțimea cabinei de peste 1,80 metri, au catering de lux la bord și, în unele cazuri, paturi matrimoniale și jacuzzi) activează doar șase companii: Ion Țiriac Air, Eurojet (Dinu Patriciu), Inter Aviation (Ioan Niculae), Alfa Air (Ygal Zohar), C&I Corporation (Ionuț Cășuneanu) şi Toyo Aviation (El Feki Tarek). Majoritatea acționarilor acestor companii sunt prezenți în top 20 cei mai bogați români.
Doar Ioan Niculae a făcut ceva profit
La un total al pieței de circa 24 de milioane de euro în 2011 (dacă adunăm cifrele de afaceri ale celor șase jucători), cu o valoare a activelor (care include şi valoarea avioanelor din dotare) de 74 de milioane de euro, pierderile totale au depăşit 15 milioane de euro. De fapt, dintre toate companiile de taxi VIP, una singură, cea deţinută de Ioan Niculae, a înregistrat profit, dar şi acesta modest, de nici 87.000 de euro. Toate celelalte au fost pe pierdere.
Cele mai mari pierderi declarate, șase milioane de euro, au fost la Ion Țiriac Air (firmă relativ nou înființată, Ion Țiriac cedând pe această firmă nouă acțiunile către fiul său, Ion Alexandru Țiriac). Dinu Patriciu, în schimb, cu pierderi declarate de 8,9 milioane de euro în 2