Conceptul de „totul inclus“ îşi înfige rădăcinile şi în nisipul românesc, iar serviciile oferite de hotelierii români au şanse să le depăşească pe cele ale vecinilor.
Pe litoralul românesc, circa 12 hoteluri de 3, 4 şi 5 stele oferă în prezent sistemul all- inclusive. În staţiunile Mamaia, Eforie, Jupiter, Venus şi Saturn, turiştii cu brăţara la încheietura mâinii spun că sistemul all inclusive românesc a căpătat gust bun. Au cazare, trei mese pe zi, cu mâncare şi băutură la discreţie, plus acces gratuit la centrele de relaxare. Aşa au crezut şi nemţii care au venit pe litoral în iunie, la un hotel din Eforie.
Numai că administratorii au avut proasta idee de a atrage atenţia oaspeţilor să mănânce mai puţin pentru a ajunge la toată lumea. Indignaţi, nemţii şi-au făcut bagajele şi au plecat. Poate în Turcia, în Grecia, unde sistemul „totul inclus" este rodat, având o vechime de circa 20 de ani, iar hotelierii ştiu să-l aplice. Bun, i-am pierdut pe nemţi, însă hotelierii spun că i-am câştigat pe români, începând din această vară.
Criza economică, preţul benzinei care a explodat şi declinul staţiunilor bulgăreşti care s-au compromis din cauza serviciilor tot mai proaste i-au determinat pe turiştii români să rămână la Constanţa şi să caute alternativa all-inclusive de aici. Şansele ca Mamaia să devină un fel de Varna sau Antalya în următoarea perioadă sunt mici, totuşi, potrivit experţilor, pentru că nu contează doar ce facilităţi oferă hotelierii, ci şi staţiunile în sine, posibilităţile de agrement şi cultura all-inclusive în sine.
În curtea hotelului, raiul, afară, iadul!
„Anamaria Savu, din Bucureşti, este pe litoral cu familia. A ales sistemul all-inclusive la un hotel de 3 stele din Mamaia, pentru că a vrut să aibă tot confortul. A plătit în jur de 1.000 de euro pentru un sejur de 10 zile, pentru ea, soţ şi copil. „Ne-am hotărât d