Companiile sunt dispuse să plătească până la 1.500 de lei lunar pentru ca un client „misterios“ să le raporteze cum sunt trataţi clienţii de către angajaţi.
Unele firme sunt dispuse să plătească lunar o sumă între 30 şi 1.500 de lei pentru a primi un raport mai puţin obişnuit despre modul în care se comportă angajaţii lor cu clienţii, furnizat de un cumpărător sub acoperire.
Procedeul de „spionaj" în magazine este o metodă prin care organizaţiile află ce se întâmplă la interfaţa cu clienţii şi este recunoscut la nivel mondial sub denumirea de mystery shopping. Dar acest job este considerat unul care poate fi făcut doar în timpul liber, având în vedere suma cu care este remunerat „spionajul" în sectorul serviciilor.
„În România, un client misterios care practică asta în mod curent poate avea un venit suplimentar lunar între 30 şi 1.500 de lei, în funcţie de numărul de vizite efectuate şi de complexitatea lor", a declarat pentru „Adevărul" Adrian Barbu, CEO al The Consultants - firmă specializată în mystery shopping. În cazul plăţii per vizită, aceasta poate porni de la un hamburger gratis (fără altă plată, dacă vizita e la fast-food), 2,5 euro minimum dacă este trimis în alte domenii şi până la 150 de euro pentru situaţii mai complicate, precum un service auto, a explicat Barbu. Însă, în Europa, plata pe o vizită poate ajunge şi la 150 de euro.
Clientul misterios, recunoscut în Occident
Această metodă de testare a angajaţilor a luat naştere în anii '40 în Statele Unite ale Americii, iar acum circa 300.000 de persoane lucrează în timpul liber sub acoperire. Şi în Europa acest fenomen a luat amploare. „Toate ţările din Europa de Vest folosesc intens mystery shopping, în special brandurile puternice precum Porsche Group, Louis Vuitton, OMV, Cora, Vodafone sau BMW. În ultimii 10 ani, mystery shopping se practică pe scara largă şi în Asia