Plata TVA la incasarea facturii va fi introdusa de la 1 ianuarie 2013, dupa ce FMI si-a dat acordul la ultima vizita de evaluare. Ce trebuie sa stii despre schimbarile "administrative" pe care orice contribuabil platitor de TVA va trebui sa le faca, dar si despre sistemele informatice pe care le va actualiza Fiscul.
Ce va insemna pentru contribuabil introducerea TVA la incasare?
Potrivit lui Vlad Boeriu, senior manager Deloitte Tax, implementarea sistemului de TVA la incasare va conduce, in mod cert, la schimbari "administrative" la nivelul contribuabililor, atat pentru cei ce vor aplica sistemul, cat si pentru cei cu o cifra de afaceri mai mare de 500.000 Euro.
Astfel, contribuabilii obligati sa aplice sistemul vor fi nevoiti sa tina o evidenta a datelor in care fac incasari si plati pentru a determina cand au dreptul de a deduce TVA, respectiv obligatia de a plati TVA.
"Mai mult, tinand cont ca amanarea la plata TVA se face pana la incasarea facturilor, dar nu mai mult de 120 zile, companiile ce aplica sistemul trebuie sa implementeze un proces prin care sa verifice daca se depaseste acest termen. Acest scenariu este probabil avand in vedere ca in economia reala platile se fac si cu intarzieri de peste 120 de zile", a declarat Boeriu, pentru Wall-Street.ro.
Dupa cum avertizeaza si Carmen Marioara, accounting manager, TPA Horwath Romania, in prezent, in lipsa acestei masuri, contribuabilul se afla deseori in situatia de a finanta din surse proprii aceste sume de TVA datorate statului, in conditiile in care incasarea de la client survine ulterior termenului de plata a TVA-ului.
"Exista si situatiile in care incasarea de la client se face partial. In acest caz, TVA-ul aferent facturii de vanzare ar trebui inregistrat ca si colectat proportional cu suma incasata", a adaugat Marioara. Modificarile operate de contribuabil
Specialis